اسکوچیچ: مربیگری ایران اشتهای من را ارزیابی می‌کند

[ad_1]

دراگان اسکوچیچ که در ماه فوریه 2020 جانشین مارک ویلموتس شد و در فرآیند مسابقات مرحله انتخاب جام جهانی 202 قطر در 12 بازی موفق شد تیمش را به 11 برد و یک تساوی و تیم ملی را بهعنوان اولین تیم آسیایی مسافر قطر کند، مصاحبه با سایت ناسیونال کرواسی داشته است که در زیر این مصاحبه را می‌خوانید:

* سرخوشی فوتبال در ایران بسیاری از روزنامه نگاران مینویسند که با تغییرات ساختاری، تیم ملی آنها می توانند در بین 10 تیم برتر جهان قرار گیرند. یا این یک اغراق است یا یک فرض واقعی؟

ایران کشور بزرگی است و پتانسیل بالایی دارد. مردم فوتبال را دوست دارند و ایران پایگاه بزرگی از استعدادهاست. من فکر می کنم در ایران کار با جوانان کاملاً نادیده گرفته شده است و این چیزی است که می توان ایران را در آسیا نمی توانیم بزرگتر از چیزی که هستیم، می توانیم تون بهتریم این را در نتایج و حضور مستمر تیم ملی در دوره های بعدی جام جهانی می توان دید. تانسیل‌ها بسیار زیاد است، استعدادهای بسیاری وجود دارد و با کار بهتر با جوانان، این پتانسیل بار

* کار مربیان در باشگاه‌ها تیم‌های ملی آسیایی برتری یا ویژگی موفقیت تلقی نمی‌شود …

این منطقی است که فوتبال اروپا بیشتر دیده می شود، اما فوتبال آسیا روز به روز مطرح می شود. پس از مربیگری در ریکا و اینتربلوک اسلوونی، ابتدا به کویت رفتم و تیم العربی را برعهده گرفتم و سپس راهی عربستان سعودی شدم و باشگاهی حتی بزرگتر را برعهده گرفتم که آن النصر بود. النصر بزرگترین باشگاه در عربستان سعودی است. بعد از فعالیت در باشگاه‌های ایرانی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شدم که در کرواسی اطلاعات کمیاد. تیم ملی نه تنها در آسیا مهم است، بلکه در رده بندی فیفا هم در رده بیست ویکم جهان قرار دارد. در نظری که صربستان در آن لیست در رتبه بیست‌وپنجم است و روسیه در رده سی‌وپنجم قرار دارد. از یک مردم اتفاقات فوتبال آسیا را نمی‌گیرند و از طرف دیگر دیگران را دنبال می‌کنیم که عجیب و غریب هستند وقتی به ورزشگاه‌های کرواسی نگاه می‌کنید، می‌بینید که در کشور ما وضعیت عجیبی دارد و غریب است.

* کافی است قبل از مربیان تیم ملی ایران، کارلوس کی‌روش قهرمان رئال مادرید و مارش ببینید.

در کشور ما این موضوع (سرمربیگری در آسیا) کاملاً دست‌کم گرفته شده است. در کل مربیان بزرگ در آسیا کار می کنند. ما مستعد دست‌کم گرفته‌اند، اما با توجه به اینکه کشور کوچکی هستیم و در ورزش فوق‌العاده موفق هستیم. ایران هم کشور مهمی است و در آسیا هم تیم ملی مهمی به حساب میآید و همیشه برای حضور در بزرگترین جشنواره فوتبال (جام جهانی) تلاش میکند و تیمهای ملی بزرگتر از ایران هم آسان نیست. با توجه به اهمیت فوتبال در ایران، این قابل انتظار است. فقط به مشکلات چند تیم بزرگ اروپا هم نگاه کنید.

* شما تقریباً در 10 سال گذشته مربی چهار باشگاه در ایران بوده است که نتایج به قدری خوب بوده است که بما یک فهرست از پیشنهادات رارائه کند …

من کمی کمتر از ۱۰ سال وقت گذاشتم که مستمر نبود، اما نتایج خوب بود. فکر می کنم در بیشتر باشگاه هایی که حضور داشتم اثرگذار بوده ام و مردم متوجه شده اند که می توانم تیم ملی ایران را در مسابقات انتخاب جام جهانی هدایت کنم که نه تنها برای فوتبال، بلکه برای کشور نیز مهم است. وقتی خود را در یک کشور می‌اندازید، پس در بازار آن کشور جا می‌اندازید. ار در ایران سخت است، اما وقتی آنها می‌بینند که خوب هستند و از تو قدردانی می‌کنند، آن وقت خودت می‌کنند. در عین حال، در برخی از بازارهای دیگر کمی کمتر دیده می شود، بنابراین همه اینها مزایا و معایبی هستند.

* زمانی که سرپرست ایران شدید، تنها دو همکار از کرواسی به خدمت گرفتید، ماریو توتو رعنوان دستی یعنی آنقدر با شرایط فوتبال ایران آشنایی دارید که نیازی به دستیاران بیشتر از کرواسی نبود؟

در واقع، من همیشه افراد زیادی را از کرواسی در کنار خودم دارم، اما در آسیا، شما مربیان زیادی دارند که می توانند کمک کنند و البته آموزش ببینند، بنابراین من یک کادر ترکیبی (از مربیان کروات وایرانی) دارم. در کادر فنی من نامهای بزرگی مانند وحید هاشمیان بازیکن سابق بایرن مونیخ و کریم باقری حضور دارند. نها در ایران اسطوره هستند. در صورت نیاز می‌توان کمک مربی بیشتر گرفت، اما در این شرایط نیازی به تحویل دستیاران کروات دیگر دارد من چند سال پیش با چند نفر در ایران کار کردم و می‌دانستم باکیفیت هستند، بنابراین نیازی به آوردن ب. من اهل جمع کردن آدمهای زیاد دور خودم نیستم. من مربیان کروات و تحقیقات‌مان را دوست دارم و به آنها نزدیک هستم، اما دوست ندارم به خاطر سفارش

* وحید هاشمیان در دوران حرفه‌ای‌اش برای بایرن مونیخ و همچنین برای هانوفر بازی کرده است، آیا می‌خو

من بر این اساس او را انتخاب نکردم. میدانستم هاشمیان اروپایی را درک می کند که فوتبال دارد و فکر می کند که او به اندازه کافی برای کادر فنی ما خوب است و به همین خاطر با حضور او در کادر فنی تیم ملی درخواست کردم.

* فدراسیون فوتبال ایران شما را پس از جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی، استفاده کرد چون او در چهار بازی ابتدایی دور دوم مرحله انتخاب جام جهانی 2022 نتایج بدی کسب کرد. با توجه به اینکه در آن زمان تقریب هیکس باور نمی کند که ایران به دور پایانی مرحله انتخابی کند، چقدر به خاطر آن مأموریت غیرممکن احساس ششار کرد؟

هرگز به این موضوع فکر نکردم. من با آن مقابله کردم چون فکر می کنم به اندازه کافی بالغ شده ام و به اندازه کافی خوب هستم. ما این نتایج را از جایگاه نه‌چندان خوبی به دست آوردیم. شرایطی بود که حق نداشتیم و اجازه نداشتیم در مسابقات انتخابی حتی یک امتیاز از دست بدهیم. من اهل حساب و سازش نیستم و هر چه دارم از خودم دارم. باورهایی که می‌توانم این کار را انجام دهم و به خودم و کادر فنی‌ام ایمان داشته باشم. ما ملی خوبی داریم، اما در آن تیم فکر نمی‌کردم که تیم ملی ایران را بر عهده بگیرم، کو من انتخابم به‌عنوان سرمربی تیم ملی را به‌عنوان یک اتفاق خوب خودم می‌دیدم و برای این کار بودم.

* آیا فکر کرده‌اید با توجه به موفقیت نهایی در مسابقات انتخابی با ایران، فرصت بازی در یکی از لیگ‌ها قبلاً گفته بود که اگر می‌توانم انتخاب کنم، کار در اسپانیا را می‌دهد.

من به این موضوع فکر نکردم. تیم ملی ایران در سطحی است که من تمام عمر برای آن تلاش کرده ام. تیم ملی ایران آنقدر بزرگ است که اشتهای من را می‌کند و افتخار می‌کند که چنین تیم ملی را برعهده داشت. در مورد چیزی که از من می‌پرسید باید بگویم که هدفم خوب بودن و ماندن در یک سطح و هدایت تیم‌های بزم است. من به این فکر نکردم که چگونه ایران می‌تواند سکوی پرتابی برایم باشد. ود شما گفتید که مربیان بزرگی برای کار به ایران می‌آیند و فکر می‌کنم این کار را می‌کنم.

* به نظر می رسد که کار در ایران برای شما نیز مهم است، حداقل با توجه به پست هایی که در اینستاگرام منتشر می کنید، جایی که برای ارتباط ورزشی و کرواسی و ایران سیاسی دارید. بق این پیام‌های‌تان واقعاً از کار در ایران لذت می‌برید.

من از کار در ایران لذت می‌برم. فکر می‌کنم در این سال‌ها تصویر بدی از ایران ایجاد شده است، این در حالی است که ایران از دیگری است. ایران تاریخی بزرگ و مردمی میهمان‌نواز دارد و من نگاهی کاملاً متفاوت به آن دارم. از طریق اخباری که چندین اینگونه و آنگونه هستند به آن نگاه نمی‌کنم، بلکه به ایران آنگونه که می‌دانند. من با خیلی از مردم‌مان (کروات‌ها) که ایران بوده‌اند صحبت کرده‌ام و آنها هم همین تصور را از ایران دارند. دو کتاب درباره ایران نوشته شده است و فکر می‌کنم ایرانی‌ها خیلی بهتر از چیزی که در کرواسی نشان داد.

* با توجه به ایرای فوتبال، پس از پیروزی مقابل تیم های عراق و امارات که ایران به جام جهانی رای کرد، چگونه برگزار شد؟

ورزشگاه تهران به دلیل شرایط ویژه آزادی مملو از تماشاگر نشد، اما پس از آن بردها مردم به خیاباخ در برخوردی که بعد از این بازی‌ها با مردم ایران داشتم، متوجه شدم که چقدر برای آنها اهمی هستم. سپس با دراگو اشتامبوک سفیر کرواسی در ایران صحبت کردم. او به من گفت که بازی را تماشا نکرده است، اما در لحظه به ثمر رسیدن گل ایران، صدای شادی مردم را جشن قهرمانی تیم ملی شباهت‌هایی با قهرمانی تیم ملی کرواسی به جام جهانی دارد. از آنجایی که مردم را از ورزشگاه دور کرده بود، ما از جشن مردم خبر نداشتیم و بعداً با دیدن.

* شما در سال 12 پس از 43 روز مربیگری در تیم ریکا به ایران رفتید. یا در آن مقطع با دلخوری به ایران رفتید؟

اولین بار در سال ۲۰۰۹ به آسیا رفت، قبل از آن در سال ۲۰۰۶ با ریکا قهرمان جام حذفی کرواسی شدم و سپس با سپس به کویت و عربستان رفتم و بعد دوباره به ریکا برگشتم، جایی که بیشتر با قلبم رفتم تا با عقلم. نیستی و اگر لازم باشد دوباره این کار را انجام دهم، چون این باشگاه من است. در دوران مربیگری‌ام هر جا که بوده‌ام به موفقیت‌هایی دست یافته‌ام، به بخشی که سعی کردم به رک. دوران تلخی بود که به هر حال بر آن غلبه کردم.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تعبیر خواب با استفاده از منابع معتبر و جامع
تعبیر خواب بچه شیر دادن
تعبیر خواب ماهی پخته با برنج
خرید پرینتر سایت آوافرهنگ: راهکاری هوشمندانه برای چاپ کردن
یورو ۲۰۲۴: جشن فوتبال اروپا
اهمیت و تاثیر قیمت و خرید پرینتر در زندگی روزمره
تماس با ما